Cei care conduc prin Timisoara in ultimele doua luni au constatat ca traficul este ingreunat intr-atat incat un drum Calea Aradului – Calea Sagului, intre 16:30 si 19:30 poate dura chiar si peste o ora. Un drum care se putea face in maxim 20 minute, chiar si cu trafic, acum 1 sau 2 ani. Probabil ca si semafoarele si procesul fara-de-sfarsit de sincronizare al lor joaca un rol puternic in cresterea timpului de stat in trafic (si chiar sper ca e o problema care se va rezolva cat de curand), dar pe langa asta, cred cu tarie ca aglomeratia isi are sursa in nesimtitii din trafic si in soferii mocaiti. Si imi rezerv paragrafele ce urmeaza pentru a-mi explica punctul de vedere.
Nesimtitii din trafic
Buna crestere si logica ar trebui sa iti indice, ca si participant la trafic, sa faci tot posibilul sa nu ii incurci pe ceilalti. Asta inseamna sa nu blochezi intersectia, daca realizezi ca nu ai cum sa avansezi, inseamna sa nu parchezi masina, blocand o banda de circulatie si inseamna sa nu depasesti coloana de masini oprita la semafor, ca sa “te bagi primul”. Iar aici, problemele-s ca se intalnesc in trafic soferi si lipsiti de logica si de bun simt, dar si ca politia nu este suficient de activa pentru a-i sanctiona sau chiar pentru a preveni astfel de abateri.
Exemplu: Drum cu 2 benzi pe sens, locuri de parcare aproape perpendiculare pe marginea carosabilului, inspre trotuar. Coloane de masini pe ambele benzi, deci trafic din plin. O vituță stationeaza cu masina, blocand prima banda, pentru ca ea are ceva de pus in masina. Si nu se grabeste. Si deschide portiera, blocand si jumatate din banda a doua. La claxon si semne ca sunt la 50 de metri mai in fata 20 de locuri de parcare goale se agita, cum sa-mi permit sa-i vorbesc? Specimene ca astea voteaza si se reproduc.
Exemplu 2: In zona unei scoli, la care parintii isi lasa odraslele inspre a fi educate (ironic, nu?). Drum destul de ingust, 2 benzi pe sens, locuri de parcare si pe stanga si pe dreapta. In mare viteza, din sensul opus, un A6 se baga pe banda mea si ma obliga sa trantesc o frana pana la podea. Trebuia sa isi lase copilul la scoala, exact acolo, exact atunci. Era suparat ca i-am dat un claxon si i-am facut semn ca manevra lui a fost periculoasa. Probabil si acum se felicita in sine de “parcare”.
Soferii mocaiti
Pe langa categoria de nesimtiti, avem o alta grupa destul de mare de soferi care ingreuneaza traficul: e vorba de conducatorii auto mocaiti, cei care se planteaza la semafor pe rosu si care au nevoie de peste 10 secunde sa bage in viteza (pentru ca o masina automata e prea scumpa) si sa plece atunci cand culoarea acestuia devine verde. Tot in categoria de soferi mocaiti intra si cei care se joaca pe telefon si nu mai au habar de ordinea culorilor de pe semafor, dar si cei care au nevoie de manevre complexe, cu durata de peste 20 de secunde, pentru a face un viraj simplu la stanga sau la dreapta.
Exemplu: strada cu sens unic, parcari pe stanga si pe dreapta. Intr-o Corsa de prin 2007-2008 (estimare ochiometrica), o colega de trafic observa ca trebuie sa schimbe directia de mers spre stanga, semnalizeaza, ajunge in punctul in care trebuie sa si schimbe directia de mers si se blocheaza. Invarte cu patos de volan (parca n-ar fi avut servodirectie), avanseaza cu greu doi metri, se opreste. Se mai misca inca 2 metri si iar se opreste. Indreapta volanul si apoi ii demareaza in forta.
Exemplu 2: tot strada cu sens unic, ceva mai inghesuita. Tot in ceva buburuza (nu mai retin modelul), un coleg de trafic vrea sa vireze la dreapta. Destul de aproape de coltul intersectiei era parcata o masina, e adevarat. A efectuat o manevra demna de un tirist care isi parcheaza capul tractor cu remorca atasata. Semnal dreapta, frana puternica, brusc stanga, apoi brusc dreapta. De mentionat si faptul ca aceeasi curba a fost abordata de catre mine, cu foarte mare usurinta, in aceleasi conditii de trafic, la volanul unui Caravelle, fara sa fiu nevoit sa bruschez masina sau sa franez agresiv.
Si noi, restul?
Intre timp, se elibereaza permise de conducere noi unor categorii de soferi care nu sunt capabili sa iasa pe strazi la volanul unor masini si sa nu fie pericole pentru ei si pentru alti participanti la trafic. Asta pentru ca marea majoritate a scolilor de soferi lucreaza cu instructori care nu te invata nimic. Parcari? Condus pe timp de noapte? Ritm de condus fluent? Accelerare la semafor? NU. La ce iti trebuie astea? Important e sa te plimbe prin oras, in timp ce-si butoneaza smartfoanele si sa te taxeze pentru orele suplimentare necesare ca sa treci examenul.
Numarul de masini de pe strazi este mai mare. Cu siguranta toti soferii trebuie sa fie foarte atenti in trafic, la alte autoturisme, la biciclete, la tramvaie, la pietoni. Si cu siguranta trebuie sa ne pastram calmul, sa fim rabdatori si intelegatori. Doar ca avand si concursul autoritarilor, toate astea ar parea mai naturale.
Ce s-ar putea face?
Ar fi extraordinar ca odata scapat din aglomeratie, atunci cand ai un sector de drum liber, sa nu trebuiasca sa te “tarasti” cu 50kmph, desi se poate impune o limitare de 70kmph (pentru ca nu sunt semafoare, nu sunt treceri de pietoni, uneori nu sunt nici macar locuinte), pentru ca te asteapta baietii cu radarul, ascunsi pe undeva. Ar fi ideal ca politia sa isi faca datoria si sa inceapa sa amendeze toti ametitii care blocheaza prima banda, indiferenta ca scuza e “aveam si eu 2 minute treaba aici”, “da’ bos, acuma plecam” sau “am lasat-o pe mama la scara”. Ar fi foarte bine daca politia ar fi pe strazi amendand si educand pietonii sinucigasi sau biciclistii care sunt fie vehicule, fie pietoni, in functie de cum le convine atunci cand ajung in intersectii.
Dar rezolvarea nu trebuie sa vina doar de la politie. Un exemplu foarte simplu ar fi inchiderea unui inel de circulatie cu un pasaj in zona Solventul. Nu sunt inginer constructor si nici arhitect sa stiu cat costa un astfel de proiect, dar daca e vorba de costuri prea mari pentru un pasaj (suprateran – cred ca s-ar putea efectua si destul de repede), atunci montarea unei bariere, plasarea unor dale intre sinele de cale ferata si doua brate de asfalt ar rezolva problema si ar decongestiona o parte din traficul din zona pasajului Jiul. Macar ca si solutie temporara, desi consider ca o solutie permanenta ar fi benefica indiferent capacitatea pasatului Jiul.
As putea merge mai departe cu ideea, vorbind despre controale mai aspre pentru cei care urmeaza sa instruiasca viitori soferi si despre un numar mai mare de politisti care sa fie activi in zonele de interes, cele in care se formeaza aglomerari tocmai din cauza soferilor nesimtiti sau a celor mocaiti. Si as putea sa mai vin cu sugestii, insa articolul a devenit deja prea lung. Ca sa revin la titlu, poate ca problema Timisoarei nu sta doar in niste semafoare, pentru ca semafoarele nu sunt, totusi, blocate pe rosu. Atitudinea soferilor, ei bine, atitudinea e aceeasi, chiar daca semafoarele sunt pe verde.
One thought on “Pe langa semafoare, problema Timisoarei sta in nesimtiti si in soferii mocaiti”