Prestarea de servicii SEO/SEM
Prestarea de servicii SEO/SEM nu e o treaba chiar asa de simpla pe cat pare. De fapt, parerea mea este ca jobul de SEO se imparte in doua si de aici si ideea ca munca se poate realiza foarte bine si in echipa.
Care sunt pasii care trebuie urmati la inceputul unui proiect ?
In mare :
1. Research
2. Consultanta
3. Link Building
Si in a treia zi…
Si uite de aici cred eu ca se imparte “lumea” in doua, anume :
– cei care ofera doar consultanta
– cei care realizeaza link building
Consultanta
Pentru a oferi consultanta trebuie sa faci research. Trebuie sa te documentezi asupra domeniului caruia ii este site-ul aferent, trebuie sa te documentezi in legatura cu ce chei ce se folosesc in cautarea de informatii / produse / servicii prin intermediul motoarelor de cautare si trebuie sa te documentezi pentru a stii care e relevanta actuala a continutului.
Link Building
Pentru link building este nevoie din nou de research, aici insa pe partea de oportunitati de “plasare” a linkurilor. Ca si in cazul consultantei, sunt destul de multe de verificat inainte de a incerca sa creezi un link spre site-ul la care lucrez. Aici sunt foarte utile addonurile pentru firefox ( Search Status iti mareste viteza de lucru considerabil, spre exemplu ).
Asadar, cred eu, unii dintre cei care lucreaza in domeniu fie ofera mai mult consultanta si au un colaborator care se ocupa de link-uri, fie se ocupa mai mult de linkuri si au un colaborator pentru consultanta. Evident ca rolurile se pot inversa.
Research
Munca de research – cea care conteaza, este facuta de amandoua categoriile de prestatori de servicii SEO / SEM. De aici si ideea ca rolurile se pot inversa destul de usor.
Si intrebarea …
Tu, coleg de breasla, cu ce anume te ocupi mai mult ? Link building sau consultanta ?
Nota : cand ma refer la link building, nu vorbesc de adaugat la directoare – sa fie clar.
Linkurile din directoare sunt minore, dar cumulate depasesc anumite siteuri pentru anumite keyworduri. Sunt altele linkurile care conteaza.
Ok, totusi procesul de link building nu inseamna doar directoare si asta am incercat sa explic si in alte articole. Ceea ce conteaza pana la urma – ca idee a articolului – e cine si ce face ?
De introdus in directoare e relativ simplu, implica in principal numai timp (2-5 ore in fctie de numarul de directoare, de experienta celui care face submiterea si de tool-urile pe care acesta le foloseste). Beleaua mare si momentul in care cineva isi arata cu adevarat “meseria” incepe atunci cand trebuie sa faci link building in afara directoarelor…:)
Anyway….pt. ambele de mai sus este necesara munca de consultanta, asha cum este ea definita in articol.
@Dorin – multumesc frumos de comentariu. Ca de obicei, foarte interesat de problema directoarelor web. Ai foarte multe de spus in privinta asta, din ce observ eu.
Consultanta, research, link building, toate trebuie stiute. Doar ca unii practica ceva mai insistent.
Zice lumea ca ar fi azi ziua ta…..La multi ani! 🙂
Mda, multumesc Dorin 🙂
Am ajuns si eu la 20 de ani…. imediat un post despre asta
Link buildingul e munca de jos, munca in care iti sufleci manecile si te bagi in noroi. Sa stii sa scrii un e-mail bun e prima calitate a unui link builder dupa parerea mea 🙂 Personal fac din amandoua cate putin. Dar pentru ca link building-ul ia mai mult timp, nu intodeauna pot sa ofer si implementarea lui pentru clienti, deci le ofer doar consultanta.
Eu cred ca e destul de important si link buildingul. Pana la un nivel se poate lucra doar cu directoare web si forumuri. Insa atunci cand treci mai departe e nevoie de research, research pe care il poate face doar cineva cu experienta, cineva care stie foarte bine si ce inseamna consultanta, dar care prefera sa se si “murdareasca” pentru a vedea un site SUS.