Pornind de la acest articol, care mie-mi pare a fi reclama la serviciul oferit de catre cei de la InspectorAuto – serviciu care de altfel e foarte in regula, chiar cred ca pentru multi cumparatori din piata locala e foarte bine venit – vreau sa listez cateva idei si recomandari bazate pe experientele mele de pana acum in achizitia de masini second hand. Posibil ca ideile pe care le voi expune sa nu ne fie neaparat in ton cu asteptarile celor care isi doresc sa cumpere un autoturism second hand, dar daca ajut o persoana din 100, sunt multumit cu asta.
Nu cumperi o masina second hand pana nu ai toate documentele in mana
Si merg chiar mai departe de atat si spun ca nici macar nu te uiti la masina pana ce n-ai vazut toate actele necesare pentru tranzactie. Cartea de identificare a masinii, talonul, asigurarea (poti arunca o privire, orientativ, si peste RCA deoarece, uneori, clasa Bonus/Malus iti poate da o informatie interesanta, daca masina este in tara de mai mult timp si este deja inmatriculata), certificat fiscal de la primaria de care apartine vanzatorul. O copie de C.I. a vanzatorului si verificarea ca aceasta sa fie trecut si in cartea de identificare a masinii sunt de altfel importante. Uneori, in trecut, am acceptat ca un membru al familiei vanzatorului sa fie trecut in actele masinii, cat timp acest membru al familiei participa la buna desfasurare a procedurii de vanzare-cumparare. Mai pe scurt, aveam actele complete si il vedeam ca semneaza in Contract, de preferat in fata operatorului de la biroul care intermedia tranzactia. Motivul pentru care am acceptat ca pe cartea de identificare a masinii sa fie si un membru al familiei e faptul ca multi dintre tinerii sub 30 de ani isi inscriu masina pe numele parintilor / unchilor pentru a beneficia de o polita de asigurare RCA mai accesila din punct de vedere al costurilor.
Daca masina nu este mai veche de 3-4 ani, e de preferat ca vanzatorul sa aiba si facturile pentru piesele achizitionate si manopera service. Daca masina este mai “batrana”, pot accepta ideea ca vanzatorul nu a mai pastrat toate actele sau a facut service-ul la “mecanicii de cartier”. Asta insa ma face sa inspectez cu mai multa atentie autoturismul. Ca si informatie suplimentara, asa cum si cartea service a masinii se poate falsifica cu usurinta, si facturile de achizitie piese si manopera service pot fi “inventate” de catre vanzator, niste stampile in Photoshop te pot induce in eroare usor. Poti lua seria si numarul pentru 1-2 facturi (preferabil pentru acele lucrari care sunt mai scumpe) si apoi sa incerci sa verifici daca aceastea sunt reale chiar la emitatorul facturilor. E un plus de stres si agitatie, dar te poate lamuri legat de onestitatea vanzatorului.
Nu cumperi de la persoane care nu par oneste sau sunt grabite
Daca vanzatorul iti creaza o stare de disconfort prin exprimare sau pare grabit, agitat si incearca sa te forteze in a face achizitia, pur si simplu abandoneaza discutia. Probabil ca multi dintre voi au auzit fraza “mai vor sa vada inca 2-3 masina, trebuie sa te decizi!” sau variatii similare. Nu e benefic pentru tine, ca si cumparator, sa iei decizia de achizitie (probabil cheltuind o suma importanta din bugetul propus) sub presiune sau in graba. Piata de autoturisme second hand este destul de mare si cu siguranta vei gasi si vanzatori onesti si o masina care sa iti satisfaca nevoile, daca vei cauta cu atentie si rabdare.
Totodata, daca vanzatorul are mai multe masini scoase in piata, e de evitat. Daca nu stie detalii despre masina pe care o vinde, e de evitat. Daca “la combinatii, pretul este x,000 + 20%”, e de evitat. Daca fundalul sonor al discutiei telefonice e o capodopera muzicala marca Salam, e de evitat. Daca la intrebarea “cati kilometri are si daca sunt reali” raspunsul este “nu stiu, bos, eu asa am luat-o”, e de evitat. Daca “nu bate, nu troncane, e full fara piele” e de evitat. Una peste alta, daca anuntul sau convorbirea telefonica in vederea obtinerii de detalii despre masina nu sunt decente, e de evitat.
Duci masina la verificat la un service auto
Daca ai deja un service la care iti intretii masina si ai incredere in oamenii care lucreaza acolo, te duci impreuna cu vanzatorul la o diagnoza. Daca vrei sa cumperi masina din alta localitate / alt judet, atunci poti cere recomandari de mecanici sau service-uri pe forumurile de specialitate, dedicate marcii auto pe care vrei sa o achizitionezi sau poti sa cauti un dealer oficial. E de preferat sa eviti varianta vanzatorului cu “am eu un mecanic” sau “stiu un baiat, la un service”, pentru ca s-ar putea ca masina sa fie “impecabila” sau sa fie in situatia in care “trebuie schimbate doar placutele de frana pe fata”. De preferat sa primesti si o hartie care sa ateste spusele mecanicului, stampilata si semnata. Atunci cand obligi oamenii sa isi asume responsabilitatea, nu mai e chiar asa de usor sa ajuti un samsar sa tepuiasca.
Verifici starea generala a autoturismului
In paralel poti face si tu, ca si cumparator, niste verificari simple: scurgeri de ulei la compartiment motor sau in zona amortizoarelor, urme de rugina sau reparatii pe caroserie, starea tapiteriei, plasticele din spatele aripilor sau din barile fata si spate, martorii din bord sau pur si simplu, buna functionare a motorului.
Exemplu: mie-mi place sa pornesc motorul dimineata, preferabil cand temperatura de afara e mai scazuta. Felul in care porneste si in care merge motorul primele minute dupa ce a stat o noapte e foarte important. Daca vanzatorul vrea sa “imi aduca masina undeva” sau ma lasa sa dau eu “prima cheie”, dar la o simpla verificare cu atingerea mainii de motor se simte caldura, incep sa apara o serie de intrebari. Vreau sa fiu capabil sa iau masina cu motorul rece, sa o plimb prin oras, sa schimb vitezele des, iar apoi sa ies in afara orasului si sa pot sa accelerez si sa tin constant masina in 100-110km/h. Practic, doar reproduc un caz real, pentru a-mi da seama ca masina este in stare buna.
Exemplu 2: cand masina este ridicata pe cric, inspectez vizual scuturile, aparatorile de plastic si suruburile / clemele cu care sunt prinse acestea. Daca au fost desfacute pentru mici reparatii sunt puse la loc aproape in pozitie identica. Daca masina a suferit un accident, atunci poate ca plasticele fie nu au mai fost puse la loc (uneori sunt scumpe chiar si aftermarket si cei care la “repara” incearca sa tina costul cat mai mic), fie au fost puse plastice de alta nuanta / calitate, fie in loc de cleme au fost folosite suruburi sau “soriceii” (banda de prindere zimtata) de plastic.
Exemplu 3: apas toate butoanele existente in bord si testez sa fie si functionale. Incalzire in scaune? testez daca merge. Nivelul 1-2-3-4 al instalatiei de ventilare / climatizare? testez fiecare pas in parte, cu toate deschiderile. Dezactivare ESP? se aprinde si becul in bord? Un alt exercitiu interesant e introducerea cheii in contact si urmarirea cu atentie a martorilor din bord care se aprind. Daca ti se pare ca e ceva ciudat sau ca unii martori ar trebui sa se aprinda si nu se intampla asta, cere o parere suplimentare (poate chiar la mecanic sau pe forumurile dedicate marcii) sau evita achizitia masinii. “Dezactivarea” martorilor din bord e o actiune foarte simplu de efectuat de catre un mecanic sau electrician auto.
Daca descrierea din anunt nu se potriveste cu realitatea
Aici sunt trei situatii:
1. Anuntul a fost scris de catre un vanzator care are, pur si simplu, o parere mult prea buna despre masina lui si nu e in stare sa vada / inteleaga ca mecanicii la care a mers pana acum l-au pacalit cu reparatiile, ca a cumparat masina deja lovita sau ca interiorul cu miros de fum de tigara si urme pe tapiterie nu se poate considera chiar “in stare buna”. Serios, sunt oameni care isi vad masinile ca fiind niste bunuri in stare grozava si orice le-ai spune, nu le vei putea schimba opinia. Masina lor e cea mai tare, problemele sunt minore si cu asta basta.
2. Anuntul a fost scris de catre un vanzator miserupist: el a avut masina, bunul lui, a folosit-o dupa cum a dorit, a reparat dupa cum a considerat de cuviinta si acum vrea sa treaca la ceva mai nou / bun. Intelege cand ii sunt explicate problemele, dar nu le acorda prea mare importanta. Negociaza in anumite limite si ramane focusat pe ideea de a vinde masina. Nu-l intereseaza nici kilometri, nici service-ul in care se face diagnoza, vrea doar sa piarda cat mai putin timp cu procesul de vanzare si e dispus sa accepte anumite concesii.
3. Anuntul a fost scris de catre un vanzator pus pe tepuit: stia problemele masinii, le-a mascat pe cele mai grave asa cum a putut si incearca sa te “faca din vorbe” legate de celelalte mici problemele pe care le-ai putea sesiza ca si cumparator. Incearca sa puna presiune la cumparare, se da cu fundul de pamant daca ii ceri acte in plus, te plimba la test-drive cu muzica data cat mai tare, stie el mereu unde se pot face actele repede sau unde poti sa rezolvi de o “diagnoza ieftina”. Genul asta de vanzator negociaza intr-un mod ciudat, iti listeaza si functii pe care masina nu le are si e genul de la care te poti astepta sa te fenteze cu ceva: TVA, provenienta masinii sau cinestie ce reparatie capitala.
Ce fel de probleme conteaza mai putin la achizitia unei masini
Unele problemele ale masinii pe care dorim sa o achizitionam pot fi trecute cu vederea din diverse motive, variabile de la cumparator la cumparator. Daca in grila mea de nevoi la noua masina erau incluse scaune incalzite, dar autoturismul overall are un cost bun si o stare buna, s-ar putea sa pot sa le trec cu vederea. In aceeasi nota, daca masina e mai veche si intentionez sa o cumpar pentru a o folosi 1-2 ani, e posibil sa fiu tentat sa trec prin procesul de achizitie chiar daca are niste urme de rugina deasupra aripilor. O sa mai incerc niste exemple:
Exemplul 1: Ma intereseaza sa cumpar o masina pentru teren. Evident, caut un 4×4, evit caroserie autoportanta, ma pot gandi eventual chiar si la diferite modificari precum inaltarea sau blocante, probabil si un set de anvelope dedicate iesirilor in teren. In acest caz, setul de anvelope prezent pe masina la vanzare are importanta mai mica, la fel si urmele de rugina pe aripi – pentru ca cel mai probabil masina urmeaza sa mai sufere si alte modificari in viitorul apropiat. In schimb, buna functionare a motorului sau a reductorului sunt aspecte peste care nu se poate trece.
Exemplul 2: Ma intereseaza sa cumpar o masina pentru oras. Caut cutie automata, consum cat mai mic, cost consumabile cat mai mic si aer conditional functional. Daca e o masina cu care nu ies din oras mai des de o data pe luna, nu pot sa trec cu foarte mare usurinta de la un motor de 1.2 la unul de 2.0 sau direct pe o cutie manuala. In schimb, pot accepta ca masina e in 2 usi si nu in 4, ca macaraua de la geamul din dreapta nu mai functioneaza sau ca butonul de deschidere a portbagajului din interior nu mai merge si urmeaza sa le inlocuiesc ori ca masina are zgarieturi pe ambele laterale.
Achizitia de masini reparate sau care trebuie reparate
Si aici vorbim, in principal, despre elemente de caroserie. Daca o masina a fost lovita si reparata corect, eu nu vad nicio problema in a face achizitia. Dar elementele importante in ecuatia vanzarii corecte sunt la vanzator. Daca acesta mentioneaza deschis ce s-a inlocuit la masina, unde s-a facut operatiunea, are si facturile doveditoare – un posibil client ii poate vedea buna-credinta si poate finaliza tranzactia stiind toate detaliile. O bara fata si un radiator inlocuite nu reprezinta risc la condus, iar daca incidentul se reflecta in pretul masinii, cu atat mai bine. Situatia este similara si pentru masinile care trebuie sa fie reparate. Nici costul elementelor de caroserie noi nu este prohibitiv in ultimii ani (chiar si pentru marci ca Renault), dar exista si o piata de dezmembrari care e foarte activa. Concluzia la acest punct e ca e foarte important cine, cum si cu ce repara masina.
Procedura de vanzare/cumparare/inmatriculare masina
Chiar daca lista de documente si procedura se schimba (deci e posibil ca acest articol sa aiba nevoie de update-uri anual), trebuie luate in calcul cele mai jos:
Verifica cu atentie toate actele de la vanzator. Verifica inca o data ca seriile de pe masina sa corespunda cu cele din cartea de identificare a autoturismului. Verifica inca o data ca datele proprietarului din cartea de identificare sa fie aceleasi cu datele de pe copia de C.I. si din certificatul fiscal pe care vanzatorul trebuie sa il puna la dispozitie.
Se face un contract standard de instrainare a automobilului, in 5 exemplare, 1 exemplar ramane la cumparator, 1 exemplar la cumparator, iar celelalte exemplare se vor duce la organele fiscale atat pentru cumparator cat si pentru vanzator. Doar dupa ce contractele au fost certificate de catre autoritatea locala de taxe si impozite, se poate trece la urmatorul pas. Pe talon se mentioneaza cui anume se instraineaza masina *(datele trebuie sa corespunda cu cele din contractul de instrainare) si abia apoi se plateste pentru masina.
Pana nu ai toate actele in masina, nu platesti. Cand toate documentele sunt finalizate, e recomandat sa mai faci o inspectie rapida autoturismului, mai ales daca intre perioada cand ai vazut masina si cea in care semnezi actele a trecut cel putin o zi. Au fost situatii in care anvelopele (initial in stare buna) au fost inlocuite cu unele uzate la maxim. Exemplul se poate extinde si pe alte accesorii sau piese peste care poti trece cu vederea in graba de a semna actele si a prelua masina.
Concluzie
Alegerea unui autoturism bun nu se poate face fara efort. De multe ori inseamna trecerea prin zeci de anunturi sau pierderea a ore de discutii la telefon ori inspectand masini. Totodata, in procesul de selectie a viitoare masini se pot cheltui si bani cu diagnoze care releva automobile prost intretinute sau fals promovate ori cu drumuri spre alte localitati doar pentru a constata ca masina nu e nici pe aproape de cum a fost expusa in anunt.
Cu atentie, fara graba si cu deschidere spre mici compromisuri iti poti gasi bunul pe care sa il folosesti fara griji si cu placere pentru urmatorii ani.
Asa am facut
Asa am facut, cu toate astea am luat teapa pentru ca vanzatorul a jucat teatru ff bine. A plans la propriu si s-a frecat de masina :))