Review Smart Fortwo 2000, diesel


0. Timp necesar pentru citit articolul: 5-6 minute

1. Introducere: Cand si de ce am cumparat un Smart Fortwo diesel

2. Cat consuma Smart Fortwo diesel?

3. Ce Smart sa aleg? Benzina vs Diesel

4. Cu Smart Fortwo la drum lung

5. Cum e iarna cu Smart Fortwo?

6. Probleme tehnice la Smart Fortwo

7. Concluzii


#1. Introducere: Cand si de ce am cumparat un Smart Fortwo diesel

In 2015 am cumparat un Smart Forwo, motor de 799 cm3, diesel, fabricat in anul 2000. Am ales sa cumpar o masina destul de veche pentru ca nu stiam daca ma voi putea obisnui cu ea si daca o voi pastra o perioada mai lunga de timp. Prin urmare, investitia facuta atunci in Smart nu trebuia sa fie foarte mare. In bugetul stabilit se incadrau cateva modele mai vechi. In acelasi timp mai aveam si un BMW 320D, prin urmare Smart-ul a fost cumparat “pentru joaca”.

Inainte de a cumpara masina, am reusit sa testez doua Smart-uri ale unor prieteni. De fapt, unul dintre motivele pentru care am decis sa iau un diesel a fost faptul ca ambele auto testate erau cu motorizarea asta si se miscau foarte bine. Fiind o masina cu un motor mic, nu m-a interesat atat de tare consumul, cat felul in care se “intindea” la drum, dar cu motorul de 800, le poti avea pe ambele.

Desi am fost sceptic legat de utilitate – la inceput, Smart Fortwo s-a dovedit a fi o masina foarte pratica. Mi-am dat seama ca peste 60% din timp eram singur in masina, atunci cand conduceam in oras. O masina de dimensiuni reduse ma ajuta sa ma parchez mai usor in zona centrala sau in zonele aglomerate (Iulius Mall Timisoara, de exemplu), dar si consuma mai putin. Apoi se adauga si faptul ca avea cutie automata.

#2. Cat consuma Smart Fortwo diesel?

Daca esti curios cat consuma un Smart Fortwo diesel, ai o gramada de pareri pe grupurile dedicate marcii sau pe forumuri. Daca vrei sa stii cat consuma masina pe care o conduceam, atunci raspunsul e: aproximativ 5 litri la 100km in oras – Timisoara – condusa si la ore de varf. De mentionat insa ca nu avea instalatie de AC (un punct negativ) si asta poate afecta consumul.

Atunci cand am iesit din oras – si da, merge fara probleme si pe autostrada – am reusit sa consum 3,8 litri la 100km. Unul dintre trasee a fost chiar destul de amplu si masina a facut fata fara probleme, avand exact consumul mentionat anterior.

#3. Ce Smart sa aleg? Benzina vs Diesel

Incepand cu 2018, ti-as recomanda sa alegi varianta electrica, mai ales ca pretul masinii noi incepe de la aproximativ 12.500 euro, daca te folosesti de prima de stat pentru masini electrice si de tichetul rabla. 

Daca totusi ar trebui sa aleg astazi intre un Smart Forwo pe benzina si unul diesel, as alege varianta benzina. In primul rand pentru ca e ceva mai prietenoasa cu mediul, in al doilea rand pentru ca e foarte sprinten. De exemplu 1.0 turbo se misca bine si in continuare isi pastreaza un consum decent. Cuplul versiunii de 1.0 e 120 Nm, foarte apropiat de diesel – 130 Nm, iar in zona de “posibile probleme”, lista este mult mai scurta decat la versiunea cu motor de 0.6 cc. 

#4. Cu Smart la drum lung

Eu am reusit sa merg cu Smart-ul, pe autostrada, cu 140km/h – adica maximul afisat in bord la modelul respectiv. Viteza reala cred ca nu era mai mare de 133 km/h, in opinia mea. Nu am deschis Waze sa vad informatiile reale, pur si simplu focusul a fost in alta directie. Masina acceleaza foarte bine pana la 100 – 110 km/h, dupa care are o cursa mai lunga pana la viteza maxima. Tinand cont care are 6 trepte insa, Smart-ul diesel nu este foarte turat la viteza maxima. Nu se simte – in general – instabil pe autostrada, dar e de bine sa eviti sau sa incetinesti la zonele cu denivelari foarte mari. Smart-ul te cam “scutura”.

Legat de denivelari, o experienta mai putin placuta pe autostrada A2, mergand dinspre Bucuresti spre Constanta, inainte de un pod (undeva dupa un OMW, daca imi aduc aminte bine) – am “reusit” sa abordez o denivelare serioasa cu viteza mai mare decat ar fi trebuit, astfel incat masina a avut un salt si apoi un joc ciudat atunci cand anvelopele au atins soseaua din nou.

Cat timp am avut Smart-ul, am parcurs multiple drumuri lungi (Timisoara – Suceava, Timisoara – Bucuresti, Timisoara – Constanta, Timisoara – Craiova sau Timisoara – Cluj si retur, printre exemple) si masina s-a descurcat remarcabil. Se tine bine la depasiri (chiar si de TIR-uri), urca fara probleme rampele si poate aborda serpentinele fara emotii.

De exemplu, imaginea atasata acestui articol este facuta pe TransAlpina.

Pentru cei care sunt pasionati de teste, treptele de viteza pot fi schimbate si manual (impins schimbatorul inainte sau inapoi, in functie de treapta dorita), astfel incat depasirile pot fi facute si in zona de sus de turatii. Util si pentru serpentine.

#5. Cum e iarna cu Smart?

Fortwo are tractiune spate / propulsie, prin urmare sezonul rece te poate face sa te razgandesti, atunci cand vine vorba de iesit cu masina, mai ales daca e zapada pe jos. Cu toate astea, aveam experiente anterioare cu 2 BMW-uri (Seria 5 si Seria 3) si am zis ca imi incerc norocul, mai ales ca aveam anvelopele de iarna montate, motorul e in spate (pentru cei care nu stiau, Smart-ul are ceva portbagaj, dar sub portbagaj este pozitionat motorul), totul ar trebui sa fie sub control.

Si da, experienta cu Smart-ul iarna e OK. Masina se descurca bine si pe carosabil acoperit cu zapada, atat timp cat nu o fortezi, nu o bruschezi si ai anvelope potrivite. Rotile din fata sunt foarte inguste si masina “taie” prin zapada bine, cat timp reusesti sa misti rotile din spate.

Pe de alta parte, nu se descurca asa de grozav in noroi. Tot pentru ca am vrut sa vad ce poate sa faca masina, am intrat intr-o zona cu balti si noroi, pe un drum de tara. Masina a inaintat pana la un anumit punct, apoi si-a intalnit limitele. Bineinteles, eram cu un 4×4 in spate, asadar am tractat Smart si l-am adus inapoi pe drumurile care-i plac cel mai mult: cele din orase.

#6. Probleme tehnice la Smart

O informatie pe care am aflat-o de la mecanic, dar care a fost repetata cu diverse ocazii de mai multi posesori de Smart, e ca motorul pe benzina 0.6 are nevoie de segmentare la un anumit numar de kilometri (peste 100.000). Dieselul pe care l-am condus eu a trecut de 200.000 km parcursi si nu a avut nevoie de interventii la motor.

Cu toate astea, problemele pe care le-am intalnit eu au fost:

  • Actuator cutie de viteze stricat – s-a inlocuit in aceeasi zi in care a aparut problema
  • Baie de ulei fisurata foarte usor – nu era o problema cu cantitatea de ulei pierduta (foarte mica), dar am prefer sa inlocuiesc
  • EGR infundat – s-a rezolvat destul de repede
  • Amortizoare portbagaj care dupa o iarna nu mai tineau “sticla” sus
  • Ceva cap de bara (stanga si dreapta) – s-a inlocuit destul de repede
  • Becuri de pozitii (ambele) si un bec de far – care au cedat

#7. Concluzii

Chiar daca eu nu am folosit masina doar pentru deplasari in oras, Smart-ul si-a facut treaba foarte bine. Parcurge si distante mai lungi, fara probleme, dar trebuie sa te astepti sa nu fie la fel de confortabila la drum intins ca un hatchback cu 5 locuri, de exemplu. E o masina accesibil de intretinut, are un consum decent si piesele de schimb se gasesc in toate magazinele de piese auto.

In ultimii ani a crescut si numarul de posesori, iar ca urmare au aparut tot felul de cluburi de pasionati. Asadar, daca ai nevoie de sfaturi legate de diverse achizitii, de montat incalzire in scaune, sistem media cu navigatie ori vrei sa imbunatatesti performantele motorului – ai o comunitate activa in mediul online care iti poate raspunde curiozitatilor.

Ai alte intrebari despre Smart Forwo? Foloseste cu incredere formularul de comentarii de mai jos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *