Diacriticele si netul romanesc – partea a doua

Va mai aduceti aminte de postul acesta despre diacriticele si internetul din Romania ? Ei bine, discutia pe forumul Softpedia a continuat si am simtit nevoia sa ma implic din nou cu un exemplu care sper sa fie foarte clar de data aceasta.

Lucrurile s-au mai schimbat de cand am scris articolul despre diacritice, SEO pentru diacritice si ce anume am mai discutat atunci si l-am preluat pe blog doar prin octombrie anul acesta.

Oricum voi face paste la raspunsul meu de pe forum in cazul in care mai sunt dintre voi interesati de subiectul asta si vor sa vada o dezbatere ( …nu stiu daca e chiar dezbatere ) pe Search Engine Optimization pentru texte cu diacritice.

1. Timişoara

2. Timișoara

3. Timisoara

Studiu de caz
– rezultatele pentru stringurile 1 si 3 sunt destul de similare. Toata lumea stie sa foloseasca versiunea “cache”, rog a se aplica pentru stringurile respective ( deci, repet, 1 si 3 ).
Eu testez pe Wikipedia ca mi-s dragi tare.
Frecventa stringului Timişoara
title – 66.7%
body – 2.6%

Frecventa stringului Timisoara
title – 0%
body – 0.1%

——————————
Trecem si la al doilea rezultat, Primaria Timisoara
Frecventa stringului Timişoara
title – 33.3%
body – 0.1%

Frecventa stringului Timisoara
title – 0%
body – 2.4%

——————————-

Trecem apoi la stringul 2 cautat, unde in cache avem 0% densitate cuvint cheie “timisoara”. Si totusi…

lug timisoara
hopaaa
sau daca preferam versiunea cached

Pentru ca Google stie wink.gif

Vrei sa optimizezi ? Foloseste in text si timişoara si timișoara. Nu e nevoie sa-l folosesti de prea multe ori. O singura data e suficient – asta ti-e optimizarea. Despre asta e dezbaterea asta de 5 pagini.

Sau hai sa mergem si mai departe. De ce sa folosesti timişoara si timișoara cand poti sa adaugi orice alt string cu diacritice ? chiar “şi” ori “Noutăţi”

Cat conteaza ? destul de putin.

De ce ?

Pentru ca sunt alti factori care conteaza mai mult. De exemplu IP-ul ala de Romania. Continut despre Timisoara. Backlinkuri de la site-uri din sau despre Timisoara (da, geo-targeting ). Imaginile.

Poate reuseste si-mi explica si mie cum a iesit site-ul asta la stringul Timişoara cand densitatea e 0% ? Da, factorul numit “diacritice” pentru pozitionarea in paginile cu rezultate ale google a unui site scris cu diacritice are importanta ce tinde spre 0.

Care e ideea pe care incerc sa o dezvolt ? Ideea e ca NU E GREU sa optimizezi atat timp cat cunosti situatia. Majoritatea celor care activeaza in domeniul asta stiu foarte bine ce fac, stiu foarte bine ce inseamna research. Nu e nevoie sa ne explice nimeni ca trebuie sa ne orientam spre diacritice. O vom face atunci cand trebuie. O vom face atunci cand aduce trafic sau atunci cand aduce vanzari.

Daca vrea un client sa apara si pentru cautarile la diacritice, nicio problema. Se rezolva. Si continutul in sine va ramane acelasi. Mai sus ai exemplul incontestabil.

Inca o data : nu e nevoie sa spui unuia care presteaza SEO/SEM cum sa isi faca treaba. Nu trebuie sa ii spui cum trebuie sa scrie textul ( cu sau fara diacritice ). El va sti inaintea ta, pentru ca e antrenat pentru asta, pentru ca citeste zilnic noutatile si pentru ca “miroase” schimbarile din algoritm foarte repede.

Astept, daca sunteti interesati, sa continuam discutia pe blog sau pe forum. Voi urmari mai departe subiectul si dezvoltarea de topics/blogposts pornite de la acesta

5 thoughts on “Diacriticele si netul romanesc – partea a doua

  1. Andrei Vacaru

    Sunt cel mai infocat suporter al lui Mihai. Daca nu credeti, sunt mandru ca SEO pentru iMONDO este facut sub invatatura si ajutorul direct al lui: dati un search pe Google.ro pentru “imobiliare Timisoara”, apoi pentru “imobiliare Timişoara” si ma veti gasi pe primul loc. Daca vedeti “Timişoara” pe site, sa-mi scrieti.
    Respect!

  2. Mihai Jepan

    Multumesc pentru exemplificare, nu am vrut sa includ in prima faza site-uri ale prietenilor si colaboratorilor, dar daca dvs. credeti ca e ok, atunci fie ca asta sa fie un exemplu si mai concludent 🙂

  3. Andrei Vacaru

    De ce nu? Este munca dvs. si trebuie apreciata. Datorita profesiei nu fac complimente gratuite, dar atunci cand trebuie remarcata calitatea, o apreciere corecta este un mic gest de recunostinta pentru aceasta. Pentru ca excelenta nu se gaseste chiar pe toate drumurile.

  4. Cristian Diaconu

    Ce nu înţelegi tu şi nici majoritatea celorlalţi care lucrează în branşă e că un sit nu stă în SEO, aşa cum vă place vouă să credeţi. El stă în principal în conţinut şi modul de prezentare a acestuia. Chiar Google o zice, conţinutul e rege. Degeaba un profesionist SEO poate aduce situl X pe primul loc în Google dacă acel sit e slab sau prost conceput şi lumea îl vizitează o singură dată.

    Ce e deranjant la cei care se ocupă de SEO este faptul că încearcă să-şi convingă clienţii că un sit fără diacritice e preferabil. Nu mai e cazul în ziua de azi, siturile fără diacritice par din ce în ce mai urîte şi mai neprofesioniste pe măsură ce siturile cu diacritice se înmulţesc. De exemplu ce va zice un român care are cont pe Facebook (sit care e tradus şi scris cu diacritice) şi apoi trece pe un sit românesc scris fără diacritice ? Va zice probabil că situl românesc e făcut de neprofesionişti, din moment ce pînă şi americanii au fost în stare la ei acolo să facă o traducere cu diacriticele româneşti.

    Încă o dată spun, e bine ca aceia care se ocupă de SEO să ridice capul din domeniul lor şi să vadă tot peisajul de pe internetul românesc. Acest peisaj se populează rapid cu diacritice şi trebuie ţinut cont de asta.

    Şi mai e ceva. Dependenţa foarte mare a siturilor româneşti de variabila SEO este marea lor slăbiciune. Din ce în ce mai mulţi văd asta. Şi la noi lumea vrea conţinut în română şi de preferinţă scris frumos. Dacă nu-l găseşte, se duce după el pe siturile străine, scrise cu diacritice. Dacă internetul românesc nu se dezvoltă normal, deci prin conţinut, va avea mult de suferit pe mai departe.

    Uite un post despre starea proastă a siturilor autohtone faţă de cele din ţările vecine şi ignorarea lor de către utilizatorii români care preferă siturile unor companii străine.

    http://weblogs.studentclub.ro/tudorg/archive/2009/01/19/despre-online-la-webclub-cu-sange.aspx

    Cu cît internetul românesc va scădea în importanţă, cu atît cei care se ocupă de SEO vor avea mai puţin de lucru.

  5. Mihai Jepan

    @Cristian Diaconu : eu mi-am spus parerea si am argumentat cu ceva serios de tot. Am oferit exemple clare si analiza a situatiei.

    Nu sfatuiesc pe nimeni sa isi faca site-ul intr-un fel sau altul. Eu spun ca se pot realiza fie cu diacritice, fie fara. Daca treaba mea e sa mai adaug 2 paragrafe fara diacritice in momentul in care stiu ca asta ii va aduce bani clientului, o voi face, fara indoiala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *